
Valse melding komen overal in de Hulpverlening wel voor. Bij de Brandweer, Ambulance en zelfs de politie ontkomt er soms niet aan. Ook wij krijgen hier ongetwijfelt mee te maken en hebben daarom besloten om de volgende stappen te gaan ondernemen wanneer we hier mee te maken krijgen.
- Wanneer wij een valse melding binnen krijgen en hiervoor ingezet moeten worden, zullen we samen met onze provider proberen te achterhalen waar het telefoontje vandaan kwam en van wie het toestel is. Ongeacht er Prive werd gebeld of niet. Dankzij een goede samenwerking tussen het Eerste Hulp team en onze provider kunnen we zowel vaste telefoonlijn en geregistreede SIm nummers achterhalen. Ook wanneer men op het lollige idee komt om de instellingen van de telefoon op ONBEKEND te zetten. Er kan er een uitdraai van onze telefoon worden aangevraagt. Op deze lijst worden dan alle inkomende en uitgaande nummers weergegeven.
- Vervolgens zal er een rekening van 90 euro aan de dader worden opgesteld, als deze dader eenmaal achterhaald is. De dader krijgt twee weken de tijd om aan deze betalings overdracht te voldoen. De 90 euro worden in rekening gebracht omdat we onze inzet ten tijde van een valse melding niet nuttig kunnen gebruiken en worden we als hulpverleners belemmert wanneer ten tijde van de valse melding, Wel een echte spoedmelding binnen komt.
- Wanneer men binnen twee weken niet kan voldoen aan de loze inzet kosten van 90 euro, zal er na het verstrijken van deze twee weken alsnog onmiddelijk aangifte worden gedaan voor het belemmeren van de hulpverlening. Deze boetes kunnen oplopen tot 500 euro of hoger. Vervolgens zal men ook taakstraffen moeten uitoefenen.