Wanneer wij bij een slachtoffer aankomen zijn wij verbonden aan een aantal regels die opgesteld worden om zowel het slachtoffer als de hulpverlener te beschermen:

 

Bij elke melding gaan wij na of onze veiligheid in het geding is wanneer wij terplaatse zullen komen. Wanneer dit het geval is informeren wij de politie die ook terplaatse zal komen.

Wanneer het team een slachtoffer zal benaderen wordt er geacht dat iedere hulpverlener eerst kijkt naar zijn/ haar eigen veiligheid. Wanneer er geen 95% veiligheid kan worden vastgesteld, mag de hulpverlener weigeren hulp te verlenen net zo lang tot de veiligheid wel gegarandeerd kan worden.

Wanneer de veiligheid van de hulpverlener gewaarborgd kan worden, Controleren we de veiligheid van het slachtoffer. Ligt het slachtoffer bijvoorbeeld op een weggedeelte dan crieert dit een onveilige situatie voor zowel het slachtoffer als de hulpverlener. Het slachtoffer zal doormiddel noodvervoerdersgreep van Rautek verplaatst worden naar een veiligere locatie. De noodvervoersgreep wordt alleen toegepast wanneer het niet anders kan dan het slachtoffer te moeten verplaatsen. Onze Hulpverleners weten ook dat door het verplaatsen van een slachtoffer, letsels kunnen verergeren. Daarom zal de Rautek noodvervoersgreep alleen toegepast worden, Als het slachtoffer op een extreem gevaarlijke plek ligt.

Wanneer het slachtoffer al gewoon veilig is of doormiddel van de noodvervoersgreep Rautek in veiligheid is gebracht. Kan het team beginnen met de ABC stappen. Vanaf dat moment kan pas de hulpverlening echt beginnen. 

Tijdens de behandeling proberen we gegevens te verzamelen van het slachtoffer. Gegevens zoals van de Huisarts, medicatie gebruik, Medisch verleden en of Allergieen. Deze gegevens kunnen tijdig worden doorgespeeld aan de Ambulance en of Dokterswacht. Ook zullen wij de Ongevallen Letsel Registratie zelf in ons bezit houden. Uiteraard zullen we de gegevens van slachtoffers met uiterste zorg behandelen en is ons team verplicht de privicy wetten van de EU te respecteren en volgen.